piątek, 26 sierpnia 2016

Czenaki z mięsa wieprzowego


Czenaki pierwszy raz jadłam 8 lat temu w litewskiej restauracji w Puńsku i już wtedy wiedziałam, że kiedyś będę mieć gliniane garnuszki do tej potrawy i będę ją robić sama w domu. Czekałam długo na spełnienie się tego życzenia, ale w tym roku, przy okazji Odpustu w Puńsku udało mi się kupić piękne garnuszki, choć zakup do łatwych nie należał. W. upierał się przy innym zdobieniu, ale tym razem byłam nieugięta. Gotowa byłam nie kupić wcale albo kupić te, które zachwyciły mnie bez reszty. Na szczęście tym razem W. ustąpił, garnuszki zakupiłam i nawet szczęśliwie dowieźliśmy je na rowerach do naszego wakacyjnego domku.
Nie mogłam się doczekać na inaugurację i dlatego zaraz po powrocie przygotowałam czenaki. Może nie dokładnie takie jak robią Litwini, z innymi przyprawami, ale zasada dania została zachowana. Wybrałam mięso wieprzowe ze względu na szybkość gotowania.
To co poza smakiem zachwyciło mnie najbardziej, to bezobsługowość dania. Wystarczy pokroić składniki, poukładać w garnuszkach i wstawić do piecyka. Na tym rola kucharza się kończy. 
Brzmi prosto? 
I jest proste.




Czenaki z mięsa wieprzowego

½ kg mięsa z łopatki
1 malutki bakłażan
2 marchewki
1 kawałek selera
1 duża cebula (albo 2 średnie)
2 średnie ziemniaki
3 ząbki czoasnku
3 grzybki suszone
3 listki laurowe
sól, pieprz, przyprawy – u mnie sól swanska, chmeli sunęli
200 ml bulionu lub wody

do podania:
ogórki kiszone
kwaśna śmietana

Wszystkie składniki pokroić w niedużą równej wielkości kostkę. Garnuszki można natłuścić odrobiną oleju (nie jest to konieczne). Wkładać w nich warstwami: mięso, bakłażany, cebula, marchew, seler, ziemniaki. Każdą warstwę lekko posypać przyprawami. Na wierzch położyć pokruszony suszony grzybek, listek laurowy i posiekany czosnek.
Do każdego garnuszka wlać trochę bulionu (lub wody) i wstawić do piekarnika, nagrzać go do 180 stopni. Danie piec przez około 1 ½ godziny.
Po wyjęciu na wierz każdego dania dodać pokrojone w drobna kosteczkę ogórki kiszone i łyżkę kwaśnej śmietany.
Podawać gorące.
Smacznego!!!

Mam w planie częste powtórki, tym bardziej, że danie można przygotować wcześniej a rano przed wyjściem do pracy wstawić do pieca, zaprogramować piekarnik i mieć gotowy obiad zaraz po powrocie do domu.
Kombinacje mięs, warzyw mogą być dowolne, więc na co kto ma ochotę można wrzucić do garnuszka. Można też przygotować wersję bezmięsną. Wówczas czas pieczenia należy skrócić. 

Zakup spożytkowany i bardzo udany.


jeszcze przed pieczeniem


i już do zjedzenia
Prawda, że proste i apetyczne???

12 komentarzy:

  1. No faktycznie samoróbka, aż ślinka cieknie :) Garnuszki najpiekniejsze na świecie! Ja oczywiście od razu kombinuję jakby tu w posiadanych skorupach zrobic to danie i bezmięsne , dam znac jak juz wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bezmięsne też może być, ja mam w planie właśnie takie w najbliższym czasie zrobić. A na Twoje efekty czekam cierpliwie :)

      Usuń
  2. Teraz już wiem napewno że muszę sobie kupić takie garnki. Potrawa mi odpowiada a wykonanie jeszcze bardziej :-)
    Nie jestem calkiem pewna tych ogórków i smietany na wierzch, ale zobaczymy....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwierz mi na słowo - pasują i dobrze się z całością komponują :)

      Usuń
  3. Wspaniale się prezentują i garnuszeczki (a te podstawki do nich - majstersztyk !!!)no i oczywiście samo danie, pozdrawiam. Ala

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też bardzo się spodobały, a za pochwałę dania dziękuję :)

      Usuń
  4. Nie dość ,że sama potrawa smakowita to jeszcze te dzbanki...
    Dla nich samych warto pokochać ten przepis !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że jedzenie z takich garnuszków dodaje dodatkowego smaku potrawie ;)

      Usuń
  5. Oj, cudne naczynka! A przepis wypróbujemy, właśnie jedliśmy w Karpatach ukraińskich :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karpaty ukraińskie??? Nie mogę się doczekać zdjęć :)

      Usuń
  6. Proste, szybkie i smaczne, dobre na jesienne/zimowe powroty z pracy :-)
    Nie mam takich garnuszków, ale inne garnki tez się nadają myslę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ważne aby naczynie było zamknięte i nada się inne. I może to dziwne ale latem też smakuje wyśmienicie ;)

      Usuń