środa, 15 maja 2013

Kruche ciasto z balsamicznym rabarbarem i migdałową kruszonką



Nie nadążam.
Wiosną, kiedy w sklepach i w ogrodzie pojawiają się nowalijki, chciałabym wykorzystać je wszystkie i to już natychmiast jak tylko je zobaczę. Ale moce przerobowe, czytaj jedzeniowe, mamy ograniczone i nie jestem w stanie przygotować wszystkiego co bym chciała, tym bardziej, że nie lubię wyrzucać jedzenia. Ostatni weekend jednak sprzyjał działalności kuchennej i jedzeniowej, bo pogoda klasycznie się popsuła i niemal całą sobotę i niedzielę padał deszcz z małymi przerwami. Była zupa krem ze szparagów (pełnia sezonu na nie juz trwa) i było pyszne ciasto z pierwszym w tym roku rabarbarem.
Przepis pochodzi z miesięcznika „Kuchnia” z maja 2012 roku. Przepis godny polecenia, ciasto nawet drugiego dnia smakuje wspaniale a kruchy spód nie traci na kruchości, ale to być może zasługa tego, że zawsze wysypuję takie ciasta odrobiną bułki tartej, która spija wyciekające soki z owoców.




Kruche ciasto z balsamicznym rabarbarem i migdałową kruszonką


Rabarbar:
800 g rabarbaru
2 laski wanilii
60 g cukru
3 łyżki dobrego octu balsamicznego

Ciasto:
150 g masła
80 g cukru
1 jajko
250 g mąki
7 g proszku do pieczenia
szczypta soli

Kruszonka:
100 g stopionego masła
10 g cukru (ja dałam 50 g)
100 g mąki
 100 g mielonych migdałów
Wieczorem, na dzień przed pieczeniem, obrać rabarbar, pokroić go na kawałki, dodać cukier, ocet balsamiczny, nasionka z rozkrojonych dwóch lasek wanilii, wymieszać i pozostawić na noc.
Następnego dnia z podanych składników zagnieść kruche ciasto. Rozwałkować je i wyłożyć nim przygotowaną tortownicę o średnicy 28 cm (w moim wypadku 26 cm) tworząc niezbyt wysoki rant z ciasta.. na czas przygotowania rabarbaru i kruszonki ciasto wstawić do lodówki. Piekarnik rozgrzać do 180 stopni. Rabarbar dokładnie odcedzić, marynatę pozostawić do przygotowania sosu. Składniki kruszonki wymieszać ze sobą.
Na spód ciasta wyłożyć rabarbar (nie ma tego w przepisie, ale ja zawsze posypuję kruche ciasto łyżką lub dwoma łyżkami bułki tartej, aby sok pochodzący z owoców nie rozmiękczał ciasta) na to wysypać kruszonkę. Ciasto wstawić do piekarnika, piec w 180 stopniach przez około 50 minut.
Upieczone ciasto wystudzić na kratce, ale można podać jeszcze ciepłe. Do ciasta doskonale pasuje sos przygotowany z marynaty i bita śmietana.
Aby przygotować sos należy marynatę gotować do odparowania i lekkiego zgęstnienia.
Smacznego!!!




A w najbliższych dniach wracamy nad Mozelę i to bardzo kulinarnie bo przygotowując mozelskie specjały.

8 komentarzy:

  1. Jeju, jak smakowicie wygląda... A rabarbar właśnie się zaprezentował w całej swej okazałości. Nie wiem tylko, czy to nie zbyt skomplikowane jak na moje umiejętności. I co to znaczy dobry ocet balsamiczny, Basiu, może polecisz jakiś sprawdzony?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam sprawdzonego, kieruję się przy zakupie ceną - nie może być tani ;)
      A ciasto wcale nie jest skomplikowane, wręcz przeciwnie - nic nie rośnie, nic nie zależy od dobrego wrobienia, po prostu samograj.

      Usuń
  2. A ja się podejmę, w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo apetyczne ciacho, takie jak lubię.
    muszę zabrać się za rabarbar w końcu, bo w tym sezonie nie miałem okazji nic z niego zrobić...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najwyższy czas na rabarbar, u mnie czeka jeszcze kilka lasek na chutney rabarbarowy do serów.

      Usuń
  4. jeju!!!!!!! aż obśliniłam klawiaturę!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, mam nadzieję, że nic się przy okazji klawiaturze nie stało ;)

      Usuń