środa, 29 lutego 2012

Tortine alle clementine

Na forum mniammniam ponownie ruszył wątek z wyzwaniami kulinarnymi. Tym razem do wspólnej zabawy zaprosiła wszystkich chętnych Basia proponując babeczki z mandarynkami – tortine alle clementine. Sezon na cytrusy jeszcze trwa, choć widać już, że nieubłaganie się kończy, więc trzeba było z przepisu skorzystać – warto było!


Tortine alle clementine
(przepis cytuję za flowerkiem)
175 g + 2 łyżki cukru (dałam 100g)
125 g mąki
125g miękkiego masła
2 jajka
4 klementynki
1 pomarańcza, starta skórka i sok
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
1 łyżeczka proszku do pieczenia
szczypta soli
Klementynki obrać i podzielić na cząstki. Wymieszać z 50g cukru, przełożyć na patelnię, dodać łyżkę wody i gotować przez 1-2 minuty, aż cukier się rozpuści a owoce zmiękną (nie powinny się jednak rozpaść). Przełożyć po równo do 6 foremek.
Masło utrzeć z resztą cukru na kremową masę, a następnie po jednym dodawać jajka, cały czas ucierając. Dodać ekstrakt z wanilii, skórkę z pomarańczy oraz mąkę z proszkiem do pieczenia. Dodać 2 łyżki soku z pomarańczy, wymieszać i rozdzielić do ramekinów do ¾ wysokości. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 25-30 minut, aż babeczki staną się złociste a patyczek wbity w środek wyjdzie czysty.
Kiedy babeczki się pieką pozostały sok z pomarańczy wlać na patelnię, dodać 2 łyżki cukru i gotować 3-5 minuty, aż całość zgęstnieje. Odstawić na bok. Babeczki wyjąć z piekarnika i zostawić w foremkach na 5 minut. Po tym czasie wyjąć je na kratkę i każdą polać 1-2 łyżeczkami syropu. Ostudzić i podawać.


Osobiście do syropu dodałam spory chlust likieru pomarańczowego, który nadał mu wspaniałego aromatu i smaku. Forma małych babeczek jest wspaniała, ale nie wiem czemu kusi mnie spróbowanie jak udałoby się to ciasto w jednej sporej foremce babkowej. Myślę, że następnym razem spróbuję je upiec w takiej właśnie formie.
Jest to przepis, który dodaję do akcji "Owocowe ciasta zimowe"

5 komentarzy:

  1. No Basiu! Ja wczoraj podziwiałam te babeczki i nawet skomentowałam, że tak mało wypieków z mandarynkami, a ja przepadam! Też je będę robić! ;) Twoje kuszą mnie bardziej niż w oryginalne, bo powierzchnia owoców większa u Ciebie. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrób je koniecznie, roboty najwiecej z obraniem mandarynek z tych wszystkich włókienek, ale potem roboty tyle co nic a są bardzo smaczne.

      Usuń